Midsommarhelgen - från början till slut

 
I torsdags laddade vi inför midsommarhelg, med mammanonis goda kantarellmacka och jordgubbar i solen på balkongen. Där satt vi och prata och funderade kring detta konstiga att fåtalet grannar sitter ute på sina balkonger/uteplatser. Ja, inte ens kikar ur för vädring av matta, hemmet, vinterkläder eller sig själv... Nåja. Vi två på balkongen hade det gott och trevligt i alla fall!
 
 
Lite senare, när solen slutat värma så där lagom sommargott, blev det åter kaffe och kortspel i mitt kök. Först bjöd Linnea på den där vida omtalade "kesella med fun light päronsaft och frusen mango". Gott! :) Sedan avslutade vi med alldeles för många marshmallows i Linneas mun.
 
 
 
Och vips så blev det fredag och midsommarafton och stressigt att hinna klart med allt inför klockan två-tripp ut till landet. Men jag hann! Lyckades få med mig både salladen, kameran, matsaker till potatissallad, grannen och mig själv. Glömde dock granatäpplet. Men nåt ska liksom alltid glömmas ändå, och då var det där äpplet en helt okej grej tycker jag :)
 
 
Med gemensamma krafter fyllde vi bordet med godsaker och sedan blev vi kanske lite trötta, för vi karade inte riktigt att äta upp alltsammans... men nästan!
 
När det blåste så mycket att duken nästan flög av förflyttades vi oss in i värmen. Och så åska-på-gång-kvavt-varmt det var! Tids nog fick vi svalka oss med glass. Och tårta. Tack!
 
 
 
 

Johan blev kvar ännu ett tag och Melva blev kvar till nästa dag (det första var välkommet, det andra högst ovälkommet, men när hon dök upp vid midnatt i går var hon så välkommen men alls kan vara!)
 
 

 
 
Vi pratade viktigheter så som vilken typ av lägenhet Johan ska ha borta i Jönköping. En med hiss eller i alla fall utan för många trappor, med balkong, lagom stor, men stort kök där han kan bjuda oss på fantastiska middagar...
 
Så åkte jag hem, tung i magen av mat och tyngd i hjärtat av kattbrist... Men Linnea tröstade och lättade med sällskap och tårta.
 
 
 
 
 

 
Till sist, efter en superlång dag, blev det lördag. Varför inte lite pannkaksfrukost? Klockan tre? Efter att man nyvaket åkt för att släppa in och (gosat med gosige) Blixten, vars familj är på resande fötter och efter att ha varit ute på landet och sökt efter Melva och fikat tårtreser med mamma och pappa? Ja, varför inte!
 
 
 
 
 
 
När kattjakten slutade med mig tomhänt nappade jag med mig Öjjan från landet och han trivdes gott med att gosa med oss och ligga under bordet när vi kortspelade.
 
 
 
 
 
Vi hann inte bli hungriga igen, förrän det blev hopp in i bilen till landet för invigning av nya grillen. Med tågstationsstopp för Lovisahämtning och konsumstopp för laktosfria inköp...
 

 
 
Men trots peacetecken och allt; nån grillning blev det inte av.  Men som vi kämpade innan vi gav oss! En fick en stöt, en  inandades gas om och om igen, för det var krånglade sladdar  och läckande ventiler... Men mamma var nöjd med köttet i stekpannan inne i köket. "Se, det ligger helt perfekt, som om det var meningen att vi steka det och inte grilla!" Själv noterar jag mer att det är hjärtformat.. och lagom till midnatt, när vi än en gång var fruktansvärt mätta och härligt belåtna, kom ju mitt lilla hjärta tillbaka. "Pupp!" och hon svarade i skuggan av vedbon och mötte mig där under vårdträdet. Slutet gott, allting gott! Och då är det ju ärligt talat inte riktigt slut på helgen än... Snart kommer Linnea och det blir sista Harry Potter-filmen. Och kanske nån godisbit till det. Definitivt kaffe!
 
För typ tretton timmar sedan:
 




Kommentarer
Johan

Tack för senast! Men jag är mycket besviken över att jag inte fick chansen att montera grillen... Fast vid närmare eftertanke kanske ni inte vill ha några gasexplosioner på Sörgården? :-)

2013-06-25 @ 13:17:15
Becky

Äsch, den där grillen ser du ut att kunna få gå en match med ändå... ;) Och på tal om match, så får du kolla midsommarfilmen som snart kommer här! Du och pappa är där ni brukar vara och gör det ni brukar göra och allt ser så där gott ut som jag tyckte att det var :)
Hoppas det gick bra i Jönköping i dag... Vi hörs!

2013-06-26 @ 00:51:02


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Becki peppar och saltar

Från lillasysterblogg till lite större blogg...

RSS 2.0