Fina Bob

Det var längesen jag tittade in hos Bob. Men nu kunde jag inte sova och Bob och hans fina ord och tankar fick hålla mig sällskap. Och jag är inte sämre än attt jag delar med mig av några klokord som fångade mitt trötta öga. Sedan, om jag får bestämma, ska jag blunda och inte titta upp förrän det är morgon. God morgon!

Tankar för dagen
 
Budhister skriver att vi vaknar som änglar men somnar som demoner, eftersom vi dagarna i ända – jagar trygghet.
 
Claes Andersson: ”Se upp för den människa som bara vill leva sitt liv i lugn och ro, den skyr inge medel.”
 
Se upp för det i dig som utan någon som helst urskiljning väljer att upprepa gårdagen, oavsett hur denna gårdag såg ut. Vanans makt kan vara en förödande. Behovet av upprepningens trygghet lurar oss. Den tycker exempelvis att det är en ypperlig ide att upprepa samma misstag två gånger. Aha, är det som om vi tänker, precis den här misstaget har jag gjort innan, tryggt!  Jag har valt en partner som bedrar mig. Igen. Utmärkt. Då vet jag precis hur jag ska reagera. Jag ska bli arg, rädd, kräva ursäkt, löften om att det upphör och sedan återigen hoppas på en tillit jag aldrig upplevt å därför tycks undvika.
 
Om det är sviken jag blivit, blir sveket min hemadress. Om det är osynliggjord jag blivit, blir osynligheten min hemmaplan.
 
 
Någon sa, vi får den kärlek vi tror att vi förtjänar. Någon annan sa, vi väljer den kärlek som ser ut som den vi är vana vid.
Så för den som inte vant sig vid kärlek, kan kärleken bli något jag inte känner igen och som därför skrämmer mig.  Någon som älskar å respekterar mig för den jag är, blir något främmande. Jag kan få svårare att lita på den. Den tittar på mig med en närvaro jag inte känner igen mig i. Blir nästan supspekt., för om jag skulle vara värd att älska som jag är, varför har jag då inte blivit det från början. Nä, ologiskt. Alltså blir älskandet otryggt.
 
 
 
Gud uppfann inte morgondagen av en slump. Människan lever inte tiotusentals dagar i onödan. Vi gör det, för att vi är tröga, vi behöver tid att inse att vi förtjänar långt mer än det vi fick och får. Vi behöver tid för att bli fria. Och vilken tur är inte det. För det är ju det enda vi har, som idag, som imorgon ja titta där, en hel dag, ännu en!
  
Idag en dag för att öva – på otrygghet.
 
  (lyssna kan du göra här http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=1165)

 
Och Bobs blogg har mycket bra, i kommentarsfälten också. Så varför inte kika in där, för gott sällskap en sömnlös natt om inte annat :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Becki peppar och saltar

Från lillasysterblogg till lite större blogg...

RSS 2.0