Trettondagsfika på grekiskt vis

 
 
Mammanoni bjöd in några grannar
på fika i går och det tackar vi för!
Hon hade så snällt ställt hyacinten i
trapphuset, så att jag skulle kunna
komma in. Det jobbiga blev alltså
istället att ta sig in. Och så ut igen.
Efter flera trivsamma timmar med
vännerna tog jag ett djupt andetag
och hann nästan ända ut genom
porten på det syret...
 
Vi fikade gott, delade några mobilelefonbilder,
facebookfotade och bläddrade i kakbok...
 
 
I kaffesörplandet kom vi att prata inte minst om dagens högtid, trettondagen. Eller Theofania (gudsuppenbarelse) på grekiska. Och helgdagen firas ordentligt i Grekland. Och där firar de till minne av Jesu dop, dyker efter en kors som slängs i vattnet. Men i Sverige firar vi högtiden till minne av de tre vise männen som följde stjärnan till Betlehem. I dag är det i alla fall tisdag, en helt vanlig tisdag. Sakta vänjer man sig vid nytt år, slut på julhelg och tilbaka till vardagen... Trevlig skolstartsdag önskar jag några, trevlig forsatt termin önskar jag andra och trevlig tisdag önskar jag oss alla! ♥
 


Kommentarer
linnea

Vad mysigt! <3
Blir så glad när lilla mamma kommer ut lite, och jag saknar dig och melva! <3

2014-01-07 @ 09:25:50
URL: http://linnealinita.forme.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Becki peppar och saltar

Från lillasysterblogg till lite större blogg...

RSS 2.0